Utazó
gyógypedagógiai hálózat
A
Nyírbátori Éltes Mátyás Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola,
Készségfejlesztő Iskola, Kollégium, Egységes Gyógypedagógiai
Módszertani Intézmény, Utazó Gyógypedagógusi Hálózata 2023. szeptember
1-től biztosítja az illetékességi körébe tartozó, integráló
intézményekben együtt nevelt, sajátos nevelési igényű (SNI) gyermekek,
tanulók habilitációs-rehabilitációs ellátását. Sajátos nevelési igényű
gyermek, tanuló, a
2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről 4.§ 25. pontja szerint,
az a különleges bánásmódot igénylő gyermek, tanuló, aki a szakértői
bizottság szakértői véleménye alapján mozgásszervi, érzékszervi
(látási, hallási), értelmi vagy beszédfogyatékos, több fogyatékosság
együttes előfordulása esetén halmozottan fogyatékos, autizmus spektrum
zavarral vagy egyéb pszichés fejlődési zavarral (súlyos tanulási,
figyelem- vagy magatartásszabályozási zavarral) küzd. Az utazó
gyógypedagógusi szolgáltatás célja, hogy az utazó gyógypedagógusok
munkájukkal biztosítsák a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók
sikeres integrációját, előkészítsék a társadalomba való
beilleszkedésüket. A szolgáltatás igénybevételéhez érvényes szakértői
vélemény szükséges. Az integráló intézmények minden tanév végén az
utazó gyógypedagógusi hálózat által kiküldött igénylőlapon igénylik a
következő tanévre vonatkozó gyógypedagógusi ellátást.
Az
igények beérkezését követően történik a csoport alakítások és az
óraszámok megállapítása, a szakértői véleményben foglaltaknak, illetve a 2011.
évi CXC. törvény 6. sz. melléklete alapján. A foglalkozásokra az
integráló intézményben kerül sor egyéni, mikrocsoportos és csoportos
formában.
A
sajátos nevelési igényű gyermek, tanuló sikeres integrációjához a
szülő-integráló intézmény-utazó gyógypedagógus szoros együttműködésére
van szükség. Az utazó gyógypedagógus segítséget nyújt a szülőknek a
diagnózisok értelmezésében, segédeszközök, speciális eszközök
beszerzési lehetőségeivel kapcsolatban. Tanácsot ad tanulási, nevelési,
életvezetési problémákkal kapcsolatban, pályaválasztásnál. Az integráló
intézményekben az elfogadó, befogadó szemlélet kialakításában van
jelentős szerepe. Szakmai és módszertani tudásával segíti a sajátos
nevelési igényű tanuló előrehaladását, fejleszti kognitív-, vizuális-,
auditív-, szociális készségeit, kommunikációs-, vizuomotoros-,
grafomotoros képességeit.
Bak Annamária
intézményegységvezető
|